Produkty pracy intelektualnej-------------------------------------
Pakiet metodyczny nauczyciela szkoły polonijnej
Pakiet metodyczny nauczyciela szkoły polonijnej
Kompendium metodyczne adresowane do nauczycieli szkół polonijnych zawierające:
- opis wybranych innowacyjnych metod i technik nauczania w edukacji polonijnej (od etapu wczesnoszkolnego po nauczanie przedmiotowe w języku polskim, w tym materiały video z zajęć warsztatowych);
- opis wybranych narzędzi i pomocy dydaktycznych przydatnych w pracy nauczyciela polonijnego; propozycje wykorzystania narzędzi TIK w edukacji polonijnej;
- scenariusze zajęć z wykorzystaniem innowacyjnych metod i narzędzi, wraz z materiałem audio-video z przeprowadzonych zajęć.
Zaprezentowane w pakiecie metody i techniki nauczania, narzędzia dydaktyczne oraz narzędzia TIK zostały przetestowane przez nauczycieli polonijnych z Belgii, Norwegii, Hiszpanii, Litwy i Wlk. Brytanii w warunkach szkolnych, w specyfice danego kraju, podczas trwania projektu.
Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.
I. Innowacyjne metody i techniki nauczania do zastosowania w edukacji polonijnej:
- WSTĘP DO OPRACOWANIA (pdf) -
1. Metody i techniki rozwijania twórczego myślenia uczniów szkół polonijnych
- opracowanie do pobrania (pdf) -
2. Metody i techniki eksperymentu
- opracowanie do pobrania (pdf) -
3. Metody i techniki rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów szkół polonijnych
- opracowanie do pobrania (pdf) -
4. Metody i techniki rozwijania kompetencji językowych uczniów szkół polonijnych
- opracowanie do pobrania (pdf) -
5. Metody i techniki nauczania polisensorycznego
- opracowanie do pobrania (pdf) -
II. Scenariusze oraz materiał wideo z warsztatów dla nauczycieli szkół polonijnych:
1. Metody i techniki rozwijania twórczego myślenia uczniów szkół polonijnych
scenariusz warsztatów (pdf) |
![]() |
2. Metody i techniki eksperymentu
scenariusz warsztatów (pdf) |
![]() |
3. Metody i techniki rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów szkół polonijnych
scenariusz warsztatów (pdf) |
![]() |
4. Metody i techniki rozwijania kompetencji językowych uczniów szkół polonijnych
scenariusz warsztatów (pdf) |
![]() |
5. Metody i techniki nauczania polisensorycznego
scenariusz warsztatów (pdf) |
![]() |
III. Scenariusze zajęć oraz materiały audiowizualne z prowadzonych lekcji:
1. Metody i techniki rozwijania twórczego myślenia uczniów szkół polonijnych
Scenariusz: Aktywność twórcza - ćwiczenia rozwijające płynność słowną. Żłobek-przedszkole w Mejszagole, Litwa
2. Metody i techniki eksperymentu
Scenariusz: Kreatywny nauczyciel - eksperymentowanie muzyczne. Polska Szkoła Sobotnia w Moss im. Jana Brzechwy, Norwegia
Scenariusz: Kreatywny nauczyciel - eksperymentowanie plastyczne. Polska Szkoła Sobotnia w Geel, Belgia
Scenariusz: Kreatywny nauczyciel - twórcze eksperymentowanie poprzez badanie 1. Żłobek-przedszkole w Mejszagole, Litwa
Scenariusz: Kreatywny nauczyciel - twórcze eksperymentowanie poprzez badanie 2. Żłobek-przedszkole w Mejszagole, Litwa
3. Metody i techniki rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów szkół polonijnych
Scenariusz: Rozwijanie kompetencji czytelniczych. Zabawy czytelnicze z tekstem. Polska Szkoła Sobotnia w Geel, Belgia
4. Metody i techniki rozwijania kompetencji językowych uczniów szkół polonijnych
Scenariusz: Rozwijanie kompetencji językowych - historyjki obrazkowe. Polska Szkoła Sobotnia w Moss im. Jana Brzechwy, Norwegia
Scenariusz: Rozwijanie kompetencji językowych - tworzenie definicji. Polska Szkoła Sobotnia w Geel, Belgia
Scenariusz: Rozwijanie kompetencji językowych - zabawy w rymy. Żłobek-przedszkole w Mejszagole, Litwa
5. Metody i techniki nauczania polisensorycznego
Scenariusz: Wzbogacanie czynnego słownictwa uczniów szkół polonijnych. Dotyk. Polska Szkoła Sobotnia w Moss im. Jana Brzechwy, Norwegia
Scenariusz: Wzbogacanie czynnego słownictwa uczniów szkół polonijnych. Słuch. Żłobek-przedszkole w Mejszagole, Litwa
IV. Pomoce dydaktyczne stosowane w wybranych szkołach polonijnych:
- opracowanie do pobrania (pdf) -
V. Wykorzystanie TIK w edukacji polonijnej w szkołach partnerskich projektu:
- opracowanie do pobrania (pdf) -